Autentifică-te

Login

Ai uitat parola?


Senzorii din Scania AXL

Senzorii din Scania AXL

Cu ajutorul camerelor, senzorilor radar şi lidar, inginerii Scania au făcut paşi mari către dezvoltarea vehiculelor complet autonome. Provocarea a constat în înlocuirea ochiului uman şi a capacităţii pe care o are creierul uman de a procesa decizii, pe baza imaginilor pe care le primeşte de la ochi.
Vehiculele autonome s-au bazat adesea pe datele provenite de la camere şi de la radar. Senzorii radar sunt de încredere, dar rezoluţia este insuficientă pentru a identifica, de exemplu, pietonii şi obiectele mai mici aflate la distanţă. Camera oferă un nivel suficient de detalii şi o bună imagine bidimensională, dar are nevoie de un software enorm pentru a converti imaginile din mediul înconjurător din 2D în 3D. În general, pentru vehiculele autonome, software-ul este mai important decât hardware-ul.

Pentru ca vehiculele autonome să ruleze în siguranţă, este nevoie de un senzor suplimentar, denumit lidar, care înseamnă detectarea şi estimarea distanţei cu ajutorul luminii. „E nevoie ca senzorii să se suprapună pentru ca unul să poată acţiona ca rezervă a celuilalt şi să preia, în caz de nevoie, informaţiile”, spune Fredrich Claezon, System Architect for Autonomous Vehicles. „Ce se întâmplă în cazul în care camera şi radarul sugerează informaţii conflictuale? Care dintre aceşti senzori prezintă informaţii de încredere? Cu ajutorul lidarului, putem obţine o bază mai bună pentru a lua decizii.”

Camere, radar, lidar şi GPS

Scania AXL, primul camion concept Scania, complet autonom, este echipat cu camere, radar, lidar şi GPS. Sistemul este conceput la un nivel care acoperă nevoile operaţionale din industria minieră. „Sistemul nu este încă utilizabil pentru traficul rutier, dar este cu siguranţă suficient de potrivit pentru a fi folosit în mine,” spune Development Engineer Magnus Granström, Autonomous Systems Development.
Ochiul uman nu poate fi uşor înlocuit, dar, cu ajutorul senzorilor, se poate obţine o bună imagine a mediului înconjurător. „În acest caz, vedem ce este nevoie să vedem”, explică Granström. „Este destul de simplu şi predictibil să conduci într-o mină. Dacă însă conduci într-un mediu mai dinamic şi mai puţin predictibil, este nevoie de mai multă muncă.”

Este dificil să decidem cât de complex ar trebui să fie sistemul. Deci, este necesar să avem un echilibru şi şansele de a concepe un sistem mai general pentru mai multe aplicaţii, în acelaşi timp asigurându-ne că acest sistem este unul robust şi fiabil, pentru industria minieră. “Scania AXL probabil că nu este potrivit pentru mediul urban, dar, având în vedere mediul prevăzut şi angajamentele planificate, este suficient de abil,” spune Granström.

Compară