Autentifică-te

Login

Ai uitat parola?


Un concept modular pentru anul 2030

Un concept modular pentru anul 2030

Vehiculul concept NXT Scania a început de la ideea găsirii unei soluţii pentru viitorul transporturilor din oraşe. Un grup de ingineri de la Scania au răspuns provocării proiectării unui vehicul ce reprezintă o viziune a viitorului. 

„Dacă întrebi zece persoane diferite despre cum va arăta viitorul, vei primi zece răspunsuri diferite. La finele zilei, nimeni nu ştie ce se va întâmpla în anul 2030”, spune Robert Sjödin, NXT Project Manager.

„În cadrul acestui proiect, am reunit mai mulţi specialişti şi am făcut multe alegeri care ne-au condus la această idee despre cum ar putea fi viitorul transportului urban”.

Module funcţionale interschimbabile

Scania a prezentat acum rezultatul cercetărilor făcute timp de doi ani pentru acest proiect orientat spre viitor – un vehicul concept NXT cu o lungime de 8 metri. Ce face special acest vehicul concept este folosirea unor module separate de propulsie, care controlează şi direcționează vehiculul, şi module funcţionale ce pot fi folosite pentru diverse aplicaţii. Energia este stocată în fiecare baterie a modulului funcţional, adică, atunci când se face tranziţia între aplicaţii, fiecare modul funcţional poate fi scos şi înlocuit cu altul, care are bateria încărcată complet.

Masă scăzută

Acest modul de autobuz are capacitatea de 20 de pasageri pe scaune şi un total de 55 de pasageri. Fără zonă pentru şofer, întregul interior poate fi folosit pentru a transporta pasageri.

Caroseria este un modul unic, construit din material compozit, ce reduce masa totală a vehiculului la mai puţin de 8 tone.

Baterii sub podea

Bateriile cilindrice – disponibile pe piaţă în prezent – sunt amplasate sub podeaua autobuzului şi au o capacitate totală de 162 kWh. Combinate cu masa scăzută a vehiculului, simulările arată că vehiculul poate atinge o distanţă totală de aproape 245 kilometri.

 „În mod normal, bateriile sunt amplasate pe acoperiş sau în compartimentul motorului. În schimb, noi ne-am folosit de un spaţiu care ar fi fost un spaţiu mort”, spune Linus Ährlig, NXT Technical Project Manager, Scania. „Această amplasare este de asemenea avantajoasă şi pentru distribuţia greutăţii”.

Panouri solare pe acoperiş

Pentru a avea putere mai mare, acoperişul vehiculului concept a fost echipat cu un număr limitat de panouri solare; dacă întreaga suprafaţă de 20 m2 a acoperişului este acoperită cu panouri solare, acestea au potenţialul de a genera aproape 3 kW de putere adițională.

Modul de direcţie tip „mersul crabului”

Ährlig continuă: „Mulţumită motoarelor integrate în butuc şi având toate roțile viratoare, vehiculul concept este extrem de agil pe străzile oraşului. Având un mod de direcţie tip „mersul crabului”, roţile din faţă şi din spate se rotesc în același sens. Acest mod de manevrare îi permite autobuzului să se alinieze perfect la trotuar, pentru ca pasagerilor să le fie uşor să urce şi să coboare”.

Ampatamentul de 6 metri este similar cu cel al unui autobuz standard. În schimb, sistemul de direcţie cu patru roţi directoare permite o rază de virare de doar 10,5 metri, mai bună decât cea a autoturismelor.

Sistem de încălzire cu infraroşu

Inovativ a fost de asemenea și sistemul de iluminare ambientală din interiorul vehiculului. Pentru a face economie de energie electrică la folosirea sistemului de încălzire, NXT a fost echipat cu un sistem de încălzire cu infraroşu, spre deosebire de dispozitivele tradiţionale ce folosesc convectoare de căldură, reducând cerinţele energetice cu 60%. În plus, sistemul de încălzire este substanţial mai uşor. În loc să încălzească aerul din interior, sistemul de încălzire cu infraroşu încălzeşte pasagerii şi tapiţeria scaunelor, pentru a le oferi acestora un confort în plus.

Acest vehicul concept inovator, dezvoltat şi construit de Scania, este expus la UITP Global Public Transport Summit din Stockholm, 10–12 iunie.

Compară